Alekuriren: “Monologmusikal på Garnvindeskolan – vill öka kunskapen om NPF”

SKEPPLANDA. Med musik och teater som inspiration och metod vill ”Hej Hyper” på ett lustfyllt sätt bidra till ökad förståelse och bättre villkor för barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) i skolan.

Monologmusikalen vänder sig till år F–3 och erbjuder skolor en professionell pjäs med mini-workshop.

I förra veckan fick eleverna på Garnvindeskolan ta del av föreställningen.

Två till tre elever i varje svensk skolklass har en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, en NPF-diagnos, som exempelvis ADHD, ASD/Asperger, Tourette och/eller språkstörning. Därför har Friends lanserat projektet Hej Hyper. Sedan 2012 har Friends tillsammans med svenska universitet bedrivit forsknings- och utvecklingsprojekt med koppling till mobbning och diskriminering. Projekten ger ny kunskap och viktiga insikter som i sin tur bidrar till Friends kontinuerliga metodutveckling och kunskapsspridning.

– Vi är ute på turné under våren, ska besöka ett 60-tal skolor och ge totalt 75 föreställningar, berättar skådespelaren Katarina Krogh som hade sällskap av Martin Nick Alexandersson vid sitt besök på Garnvindeskolan.

Katarina Krogh gestaltar M som lever i en kaosartad värld. I skolan säger de ”skärp dig” och på fritids är det svårt att leka med andra. Publiken får följa med in i M:s värld, där mjukisdjuren trängs med instrumenten och hon kan vara precis som hon vill.

– Med den här musikalen hoppas vi öka kunskapen om NPF-diagnos, säger Katarina.

Föreställningen innehåller nyskriven sång och musik av Grammisvinnaren Emma Nordenstam och manus av dramatikern Emma Broström som tilldelades Svenska Ibsensällskapets dramatikerpris 2018.

Artikel i Alekuriren vecka 9 2019

 

No Comments

Post A Comment